20e en 21e etappe van Villafranca naar Sagahun - Reisverslag uit León, Spanje van Martien Bron - WaarBenJij.nu 20e en 21e etappe van Villafranca naar Sagahun - Reisverslag uit León, Spanje van Martien Bron - WaarBenJij.nu

20e en 21e etappe van Villafranca naar Sagahun

Door: Martien Bron

Blijf op de hoogte en volg Martien

18 Mei 2013 | Spanje, León

Beste mensen, gisteren was de koudste dag op onze tocht. We begonnen met een klim van zes kilometer naar een 1150 m hoge pas. Het regende en hoger ging het sneeuwen en dit op een drukke weg waar veel vrachtwagens vlak langs ons heen denderden. Gelukkig hielden ze rekening met ons door vaak even te toeteren om aan te geven dat ze ons hadden gezien. We reden vlot door en bereikten Burgos waar we onze honger en dorst stilden in een sjieke koffietent. We vielen daar wel enigszins uit de toon tussen de dames en heren die tijdens het shoppen even koffie gingen drinken. Na een rondje door de oude stad gingen we verder en kregen 's middags nog meerdere regen en hagelbuien over ons heen. Op een gegeven moment dacht ik dat er iemand achter mij belde. Tot ik door had dat dat de hagel was die op mijn fietsbel kletterde. We kwamen om een uur of vier in Castrojeriz aan, een heel klein dorpje waar veel huizen zijn verlaten. Ontvolking op het Spaanse platteland!
We vonden een fijne Auberge waar we onze onze kleren droogden en onze fietsen schoonspoten, want die zaten onder de modder.
's Avonds hebben we heerlijk stevig gegeten in het enige plaatselijke cafe-restaurant waar goede oude Jazz muziek uit de liudsprekers klonk.

Vanmorgen vertrokken na een 'klein' ontbijt richting Fromista midden op de Spaanse hoogvlakte. Hoewel we dachten dat het makkelijk zou worden omdat het redelijk vlak is, hadden we de hele dag stormachtige tegenwind. Maar het was droog in elk geval. We fietsten vandaag een heel stuk dezelfde route als de Camino wandelaars. Ook in deze tijd zijn dat er al heel wat.
Aan het eind van de middag kwamen we in Sagahun aan in een Auberge waar veel Caminogangers de nacht doorbrengen. We zijn al vele nationaliteiten tegengekomen; Duitsers, Belgen, Fransen, Engelsen, Australiërs, Japanners, een stel uit Uruguay, Amerikanen en natuurlijk Spanjaarden. Opvallend weinig Nederlanders. We komen af en toe twee Nederlandse mannen tegen uit Brabant die ongeveer hetzelfde tempo hebben als wij. Wandelaars uit Nederland hebben we hier in Spanje nog niet ontmoet.
De Spanjaarden die 's avonds laat eten houden gelukkig rekening met ons Caminogangers want wij kunnen al om 7 uur eten en dat doen we graag. Genoeg nu over eten.
Gisteren en vandaag hebben we 87 km gefietst.
Totaal hebben we nu ruim 2250 km erop zitten. Santiago komt steeds dichterbij. Maar we zijn er nog niet want er zitten nog heel wat bergen tussen!
Voor nu gegroet van Aad en Martien.

• 18 Mei 2013 - 21:54

Aad:

Hoe laat kunnen we everzwijnen eten voor ontbijt morgenvroeg ?

Aad

• 18 Mei 2013 - 22:15

Trudy Van Kessel:

Hoi Pelgrims,

Ben nu even "de bok"
    had een heel verslag getypt en ..weet niet waarom en alles is weg. Moet weer overnieuw beginnen.

Maar het was ongeveer :

Ik zal jullie vanavond gedenken in mijn gebeden want als ik dit zo lees ben ik niet echt jaloers op jullie. Regen, tegenwind en bergen.
    Doe mij maar zon een luie stoel, een goed boek en een LEK ker koud glaasje witte wijn.

Maar ondanks alles schieten jullie al lekker op hoor.
    Enne die schone fietsen dat doet hem wel denk ik. Zien de Spaanse schone jullie niet dan vallen ze toch wel op jullie fietsen

Dus zeg ik voor morgen lekker , indien mogelijk voor de wind, blijven trappen en dan komen jullie er vanzelf.

Groetjes JEZUS en Trudy

• 19 Mei 2013 - 16:41

Martha:

Dag...

Afzien zo te horen, ook dat wat vooral hoort bij deze tocht. Hagel en sneeuw onderweg, de zonovergoten dagen achter je gelaten. Hoop voor jullie dat het weer gauw beter wordt. Toch niet helemaal ongegrond mijn bezorgdheid..de vrachtwagens die langs scheuren. Gelukkig al toeterend wel enigszins rekening houdend met de fietsers. Vroeg me af of er leuke gesprekken plaatsvinden met de mensen die jullie tegenkomen..dat zal best wel. En wat een verscheidenheid aan de landen waar ze vandaan komen, had toch nooit kunnen vermoeden dat de japanner zich geroepen voelt om hier aan deel te nemen. voor nu gegroet schrijf je Martien..las echt voor een moment 'wees gegroet'..het mist zijn uitwerking dus duidelijk niet, de impact vanwaaruit het allemaal ooit ontstaan is. En everzwijn voor het ontbijt is alleen maar weggelegd voor de pelgrimganger die de tocht toch echt helemaal tot een goed einde heeft gebracht. In Nederland is het dan gebruikelijk om vlak voor thuiskomt de jacht te openen in de bossen op de Veluwe . Nadat er een afgeschoten is , heerlijk gekruid en bereid boven open vuur is de gezegevierde dan ook verplicht om het zwijn met huid en haar te verslinden. Maar dat is toekomst muziek, ligt allemaal nog in het verschiet..zover... is het nog niet.
    Voor nu heel veel succes en plezier..blijven genieten van deze zegetocht.
    Doeii..

Martien

Ik ben een verwoed en ervaren fietser en doe zowel toertochten, zoals Luik=Bastenaken= Luik, Limburgs Mooiste, Ronde van Noord Holland. Fietstochten in de bergen vind ik ook geweldig om te doen, bv. in de Ardennen, Alpen of de omgeving van de Mont Ventoux en in 2009 ben ik van Lhasa (Tibet) naar Kathmandu (Nepal) gefietst. Ik ben 65 jaar, getrouwd met Gerda en heb 2 kinderen. Samen met een vriend ben ik vorig jaar in mei naar Santiago de Compostela in Spanje gefietst en in juli vorig jaar samen met Gerda van Magdeburg (D) naar Cuxhaven (D) gefietst.

Actief sinds 30 Maart 2013