23e etappe van Hospital naar Villafranca Bierzo - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Martien Bron - WaarBenJij.nu 23e etappe van Hospital naar Villafranca Bierzo - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Martien Bron - WaarBenJij.nu

23e etappe van Hospital naar Villafranca Bierzo

Door: Martien Bron

Blijf op de hoogte en volg Martien

20 Mei 2013 | Spanje, Ponferrada

Santiago wordt met de dag meer voelbaar, beste volgers. Al was het alleen maar omdat er veel wandelaars en ook steeds meer fietsers die kant op gaan. Maar ook omdat er steeds meer terrassen, herbergen, hotels en winkels geheel gericht zijn op de Caminoganger. Vanmiddag passeerden we het bord Santiago 220 km. Daar zijn maar even voor gestopt. Van waar we nu zijn is het nog maar 205 km. Eindelijk een afstand die is te overzien. Het was vandaag een schitterende tocht, eerst een stukje afdalen en vervolgens klimmen, klimmen, klimmen naar het Cruz de Ferro op 1500 meter. Bij dit Cruz gedenken veel Caminogangers dierbaren die zijn overleden of ze laten iets achter dat staat voor geestelijke ballast die ze niet langer mee willen nemen. Aan het Cruz de Ferro hangen foto' s, er omheen tref je schoenen, petten, beschreven of beschilderde stenen aan. Martien had een steentje van Gerda meegenomen en Aad een knuffeltje van Naomie. Dat hebben we waardig opgehangen aan de grote mast van het Cruz, terwijl wij stilstonden bij het voorrecht dat we hebben om deze tocht te kunnen maken.
Na het Cruz moesten we nogmaals klimmen en daarna was het 15 km dalen naar 600 meter, genieten dus. Met de zon op ons hoofd en een zacht windje om de oren.
We zijn na een vorstelijke lunch (eigenlijk een uitgebreid diner) doorgefietst naar Villafranca waar we weer gemakkelijk een slaapplek konden vinden. Er zijn hier veel Caminogangers die overnachten en zich voorbereiden op een nieuwe uitdaging, namelijk weer een klim naar 1300 meter.
Voor de biologen en andere natuurliefhebbers: de heide en brem staan hier prachtig in bloei en op iedere kerktoren zit tenminste een ooievaarspaar te broeden. We namen ook een ooievaar waar op een elektriciteitsmast. Die wachtte wellicht op kerkasiel?
Vandaag fietsten we 97 km.
We zijn klaar voor de dag van morgen wetend dat we weer de nodige inspanningen zullen moeten leveren.
Zonnige groeten van Aad en Martien.

• 20 Mei 2013 - 23:01

Trudy Van Kessel:

Hoi Pelgrims,

Ja het einddoel nadert nu toch echt.
    Maar ontzettend leuk dat jullie iets aan het Cruz gehangen hebben, dit wisten jullie ongetwijfeld vooraf. Ik zelf heb hier nog niet eerder over gehoord.

Nog een dag of 3 fietsen denk ik?? Of willen jullie het in 2 dagen afmaken??
    Ik adviseer 3,dan duurt die prachtige tocht van jullie toch nog een dag langer.

Wij hebben hier vandaag toch een dag met regen, regen en nog eens regen gehad.
    We hebben betere dagen met de Pinksteren gehad hoor.
    Maar goed het weer is gratis en dat is ook niet niks.

Weet even niet zoveel meer te schrijven dus wens jullie voor morgen weer een goede dag toe en...nog even blijven trappen en dan zijn jullie er.
    KNAP hoor.

Groetjes JEZUS en Trudy

• 21 Mei 2013 - 00:51

Martha:

Dag..

Heerlijk om te lezen dit schrijven, alles beschreven zoals ik me had voorgesteld jullie zou wensen, hoe een dag ook kan verlopen. En zo dicht bij het eindpunt, voel de euforie er in doorklinken..een beetje stil wordt je ervan. Samen met een bepaalde spanning die voelbaar is vanaf hier omdat jullie er al bijna zijn..en dat is een raar gevoel. Was benieuwd of jullie iets achter zouden laten bij de gedenkplaats..had er over gelezen, mooi hoe dat gegaan is, en dat jullie het met ons willen delen. Dat alles met de beschrijvingen over het landschap de natuur , de ooievaars ..en de mensen onderweg..ik heb er van genoten..en valt allemaal zo mooi op zijn plaats. Hier kan ik wel lekker op slapen, jullie liggen waarschijnlijk al lang op een oor, om uitgerust de dag weer aan te gaan, want wauw.. even stoppen bij het bord Santiago 220 km
    Een gedenkwaardig moment .. er bijna zijn

p.s
    Het grapje is leuk, echt leuk daarom moet ik dan weer lachen. (kerkasiel)

Trusten.

Martien

Ik ben een verwoed en ervaren fietser en doe zowel toertochten, zoals Luik=Bastenaken= Luik, Limburgs Mooiste, Ronde van Noord Holland. Fietstochten in de bergen vind ik ook geweldig om te doen, bv. in de Ardennen, Alpen of de omgeving van de Mont Ventoux en in 2009 ben ik van Lhasa (Tibet) naar Kathmandu (Nepal) gefietst. Ik ben 65 jaar, getrouwd met Gerda en heb 2 kinderen. Samen met een vriend ben ik vorig jaar in mei naar Santiago de Compostela in Spanje gefietst en in juli vorig jaar samen met Gerda van Magdeburg (D) naar Cuxhaven (D) gefietst.

Actief sinds 30 Maart 2013