24e etappe van Villafranca naar Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Martien Bron - WaarBenJij.nu 24e etappe van Villafranca naar Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Martien Bron - WaarBenJij.nu

24e etappe van Villafranca naar Sarria

Door: Martien Bron

Blijf op de hoogte en volg Martien

21 Mei 2013 | Spanje, Sarria

Hola,
Vandaag een hele mooie dag met in de ochtend een klim naar 1350 meter. Om heel eerlijk te zijn: niet zwaa of moeilijk of wat dan ook. We zijn gewoon lekker doorgefietst en toen kwamen we er vanzelf. Ik haalde vlak voor de top zelfs een groep Spanjaarden in die mij met grote verbazing aankeken. Later heb ik nog met ze gesproken. Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam viel het kwartje: "Ja, jij hebt er ook al ruim 2000 km training opzitten en wij komen uit Burgos".
Weer een schitterende tocht in de zon, bijna geen wind en prachtige vergezichten. Vanavond tijdens de nabeschouwing, die we meestal houden, kwamen we tot de constatering dat wat wij nu een makkie vinden, voor de meesten toch wel erg zwaar zal zijn.
De Camino-industrie, zoals wij dat noemen, is nu echt op zijn hoogtepunt. Hele hordes wandelaars lopen met gezwinde pas richting Santiago. Overal terrassen, bars, habitaciones (overnachting) en wat niet al meer.
Vanmorgen dronken we koffie in Cebreiro, een klein dorpje vlak voor de pas. Maar dat kon zomaar niet. Eerst moesten onze fietsen in de stalling achter slot en grendel. Daarna koffie met cake de la casa en die was heerlijk en de dames hadden ons goed ingeschat: we kregen een mega stuk.
Het is nu ook de tijd voor stempels verzamelen. Dat wil zeggen overal waar we iets nuttigen of waar we overnachten of boodschappen doen, vragen we om een stempel op ons pelgrimspaspoort. Alsof je punten verzamelt voor de wuppies van AH. Maar we willen straks in Santiago wel graag de aflaat in ontvangst nemen, het officiele document van de Kathedraal ten teken dat je de pelgrimsroute hebt volbracht. Zelfs Aad is fanatiek bezig. In elke bar vraagt hij om een stempel en neemt mijn pelgrimspaspoort graag mee.
Nu zijn we in Sarria klaar voor de volgende oversteek richting Santiago nog 140 km.
We fietsten vandaag maar 80 km gefietst.
Adios à todos.

  • 21 Mei 2013 - 23:34

    Trudy Van Kessel:

    Hoi pelgrims,

    Wat lees ik nu toch?? Mijn broer de bar in om stempels te halen???

    Zo'n kroegtijger ben je al heel wat jaren niet meer Aad!!

    God, Je zus en Moeder ( Agatha) Maria bidden voor jou.

    En zoals mijn moeder zeggen zou: Als die Martien nou harder wil fietsen of er straks eerste wil zijn , laat hem dan maar voorop gaan fietsen hoor. Zorg dat jij niet moe wordt!!

    Maar mannen jullie beginnen de stal te ruiken, nog even doortrappen morgen dus en dan......
    komen jullie er vanzelf of.....schrijven we morgen verder.

    Ik ben tot nu in elk geval heel erg trots op jullie.

    Groetjes JEZUS en Trudy

  • 22 Mei 2013 - 00:02

    Renée :

    Mooie foto's erbij. Ik ben wel benieuwd wie die twee dames zijn?
    Fietsen zij met jullie op, of zo?
    Zet hem op mannen.
    Groetjes Renee

  • 22 Mei 2013 - 00:43

    Martha:

    Hé Hoi..

    Wie dat ooit verzonnen heeft de uitspraak dat de laatste loodjes het zwaarst zouden wegen, het gaat in geen geval voor jullie op. Zie daar Aad vanaf een autoweg zo over enkele meters de lucht in fietsen.
    Tjeempie wat een pracht van een foto. Het blauwe bolletje achterop zijn bagagedrager, zal de parachute zijn die over enkele minuten opengaat. Ergens bungelt er ook nog een wit touwtje geloof ik.
    Wat het met jullie doet en gedaan heeft, staat op jullie gezichten te lezen .Martien stralend,onder een strakblauwe lucht, alsof de hele wereld van hem is. Vanaf hier vanuit dit koude kikkerland waar de herfst heringetreden is benijden we jullie. Nog maar 140 km te gaan.. we tellen en vragen ons hier thuis af; stomen ze morgen ineen keer door, of gaan ze op een sukkeldraf de kilometers die ze nog te gaan hebben afleggen en opdelen in twee dagen. Spannend..hier thuis wordt gewed. Eddy en ik, Denk dat ik win.. kwestie van aanvoelen, want het zal toch niet..

    Daaag, Martha.


  • 22 Mei 2013 - 23:26

    Trudy Van Kessel:

    Hoi Pelgrims,

    Het eind inzicht en geen WIFI???
    Maar toch wil ik jullie voor morgen een laatste en mooie etappe toewensen.
    Geniet van elke laatste kilometer. Ik heb van al jullie kilometers genoten!!
    En dan kan ik morgen schrijven : Niet meer trappen jullie zijn er.
    TOP PRESTATIE hoor.

    Groetjes JEZUS en Trudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Ik ben een verwoed en ervaren fietser en doe zowel toertochten, zoals Luik=Bastenaken= Luik, Limburgs Mooiste, Ronde van Noord Holland. Fietstochten in de bergen vind ik ook geweldig om te doen, bv. in de Ardennen, Alpen of de omgeving van de Mont Ventoux en in 2009 ben ik van Lhasa (Tibet) naar Kathmandu (Nepal) gefietst. Ik ben 65 jaar, getrouwd met Gerda en heb 2 kinderen. Samen met een vriend ben ik vorig jaar in mei naar Santiago de Compostela in Spanje gefietst en in juli vorig jaar samen met Gerda van Magdeburg (D) naar Cuxhaven (D) gefietst.

Actief sinds 30 Maart 2013
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 13258

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 11 Oktober 2014

Kreta Sein und Zeit

26 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Elberadweg, van Magdeburg naar Praag

26 April 2013 - 02 Juni 2013

Op de fiets naar Santiago de Compostela (Spanje)

Landen bezocht: